Skatteverket

Blogg

Statliga förvaltningsmyndigheten Skatteverket har som uppdrag att överse och handlägga olika administrativa uppgifter som har med beskattning i landet att göra. Skatteverket ser överser beskattningen på både företag och privatpersoner. Staten får på så sätt sin lagstadgade del av all taxerad inkomst i landet. Men det är inte det enda Skatteverket sysslar med.

Myndigheten handlägger också arbetsgivaravgifter, utfärdar id kort, sköter folkbokföring och till och med hjälper till med din adressändring när du flyttar.

Det går också att ansöka om namnbyte hos Skatteverket.

Skatteverket finns i hela landet

Skatteverket har 123 så kallade servicekontor runt om i landet. Ta reda på vilka tjänster som tillhandahålls just på den orten innan du går dit. Det är nämligen så att inte alla Skatteverkets servicekontor erbjuder alla tjänster, som exempelvis utfärdande av id-kort.

Därför bör du antingen ringa Skatteverkets upplysningstjänst för att ta reda på var närmaste kontor befinner sig för just det du behöver hjälp med. Du når denna tjänst på telefonnummer 0771-567567 oavsett var du bor i landet.

Öppettider

Här ser du öppettiderna för Skatteverkets servicekontor i de tio största tätorterna i Sverige (observera att lokala ändringar på öppettider kan ske.)

  • Stockholm Odenplan: måndag till fredag klockan 10 – 16
  • Göteborg Gamlestaden: måndag till fredag klockan 10 – 16
  • Malmö City: måndag till fredag klockan 10 – 16
  • Uppsala: måndag till fredag klockan 10 – 16
  • Västerås: måndag till fredag klockan 10 – 16
  • Örebro: måndag till fredag klockan 10 – 16
  • Linköping: måndag till fredag klockan 10 – 16
  • Helsingborg: måndag till fredag klockan 10 – 16
  • Jönköping: måndag till fredag klockan 10 – 16
  • Norrköping: måndag till fredag klockan 10 – 16

Viktigt att deklarera

Skatteverket skickar varje år ut något som kallas inkomstdeklaration. En deklaration är en årlig handling där inkomsttagare, både fysiska och juridiska personer (landets invånare samt företag) redovisar hur mycket som intjänats under föregående år. Alla inkomster ska enligt lag beskattas. Det är din så kallade lön efter skatt som är din disponibla inkomst, alltså den du har kvar efter att skatten har dragits av.

Inkomstdeklarationen

Den årliga inkomstdeklarationen skickas ut varje år i mars. Beroende på om du har anmält en digital brevlåda så får du den antingen digitalt eller på papper som dimper ner i brevlådan.

Varför deklarerar vi?

Skattedeklarationen görs för att Skatteverket ska veta hur mycket du har betalat i skatt. På så sätt får du också veta om du har betalat för mycket i skatt och i så fall om du kommer få tillbaka på skatten, det vill säga skatteåterbäring. Men det kan också handla om att du har betalat för lite och då måste betala tillbaka i skatt. Ditt årsbesked är brevet som informerar dig om du kommer få pengar tillbaka, eller betala tillbaka.

Skatteåterbäring

Om du är en av de lyckliga som kan förvänta sig en skatteåterbäring så står kommer det stå där när Skatteverket betalar ut skatt. Skatteåterbäringen kommer oftast kring påskdagarna om du har deklarerat tidigt och via Skatteverkets app.

Det finns hjälp att få

Ibland kan det bli felräkning från Skatteverkets håll också, så därför är det bra att gå igenom sin deklaration ordentligt innan du skickar in den. Ett tips om du behöver hjälp med att räkna ut skatt är att anlita en revisor, eller fråga en vän som är duktig på det själv.

Utbildning

Skatteverket anordnar också utbildningar vid vissa kontor om du som exempelvis enskild näringsidkare eller privatperson är intresserad av hur momsdeklaration går till.

Har du flyttat? Då ska du göra detta

Det händer oss alla. Att flytta till en ny bostad, och därmed ny adress, öppnar ett nytt kapitel i livet, och med nya kapitel öppnas också nya frågor. Då är det bra att veta att det är hos Skatteverket som du kan byta adress. Detta gör du genom tjänsten adressändring och flyttanmälan. Det enklaste sättet att göra detta på är att logga in via Mina Sidor med din e legitimation eller Bank-ID.

Hur du anmäler din flytt

Flyttanmälan och andra folkbokföringsärenden går självklart också att göra hos ett av Skatteverkets servicekontor om du skulle vilja göra det på plats istället. Då bokar du enkelt bara en tid på Mina sidor. Men kom ihåg – att göra det digitalt går på bara några minuter.

Reseavdrag och milersättning – bra att veta för den resande

Om du är en av de många som regelbundet reser mellan din bostad och din arbetsplats så kan du ha rätt till avdrag. Det gäller både dig som reser med eget fordon eller kollektivtrafiken. Om du tänker begära avdrag för dina resor till arbetsplatsen är det viktigt att du sparar alla kvitton som har med dina resor att göra. Dessa kan komma att användas som underlag om Skatteverket bestämmer sig för att göra en granskning på din inskickade deklaration.

Avståndet gäller

Men det gäller inte alla oss som reser till jobbet från vår bostad, utan endast de som reser över ett visst avstånd. För att läsa om de senaste reglerna måste du gå in på Skatteverkets hemsida skatteverket.se. Där kan du även läsa om vad som gäller kring representation.

För dig som reser med bil, motorcykel eller moped
  • Egen bil för tjänsteresor utan ersättning från din arbetsgivare: Ja, du har du rätt till avdrag med 18,50 kronor per mil.
  • Förmånsbil samt betalat allt drivmedel själv: Ja, du har rätt till avdrag med 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel
  • Laddhybridbil (drivs både med el och med diesel): Ja, du får göra avdrag med det högre beloppet, det vill säga med 9,50 kronor per mil.
  • Utgifter för väg-, bro- eller färjeavgift eller trängselskatt: Ja, du får dra av dessa kostnader
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer. För att räkna ut detta avstånd brukar endast den kortaste resevägen gälla.
Om du reser med kollektivtrafik
  • Gäller det all kollektivtrafik? Nja. Du får bara göra avdrag för utgiften för det billigaste färdsättet.
  • Årskort: Ja, du har rätt till avdrag men du kan inte få avdrag för årskort som köpts i förskott. Du får bara göra avdrag för året som du använde kortet.
  • Beloppet spelar roll: Du kan bara få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst två kilometer.

Förmånsbil – hur funkar det?

Om du har tjänstebil som du får använda privat räknas det som en bilförmån enligt Skatteverket. Observera att även resor mellan din bostad och din arbetsplats räknas som en privat användning då du inte använder den endast i tjänsten. Avdrag för förmånsbil beror på olika faktorer som hur mycket du har använt bilen i privata ärenden, och vilken sorts bil det är (elbil, med mera):

Detta gäller
  • Privata resor över 100 mil eller vid mer än tio tillfällen per år: Ja, du beskattas
  • Du måste föra en körjournal och noggrant anteckna alla resor, både privata och i tjänsten. På Skatteverkets hemsida kan du få tips om hur en körjournal kan se ut.
  • Skatten du betalar beror på förmånsvärdet på bilen. Bilens förmånsvärde beräknas enligt Skatteverkets schablon. I schablonen anges bland annat vad bilen kostade som ny, extrautrustning och fordonsskatten. Allt detta påverkar förmånsvärdet.
  • Förmånsvärdet räknas ihop med din lön för att räkna ut den slutliga skatten.

Viktiga datum att hålla koll på

Det finns en hel del datum att hålla reda på när det gäller ärenden med Skatteverket. Detta gäller både företag, arbetsgivare och privatpersoner.

För privatpersoner:
  • 14 februari – Sista dagen för inbetalning av extrabelopp över 30 000
  • 24 februari – Sista dagen att skaffa digital brevlåda
  • 7 mars – Inkomstdeklarationen ett skickas ut till digital brevlåda, samt sista dagen att skicka in Fastighetsdeklarationen
  • 14 mars – Sista dagen att betala in kvarskatt
  • 15 mars – Inkomstdeklarationen ett öppnar
  • 30 mars – Sista dagen att deklarera för återbäring innan april
  • 4 april – Du får slutskattebeskedet
  • 8 april – Skatteverket betalar ut skattepengar
  • 2 maj – Sista dagen att skicka in Inkomstdeklarationen ett
  • 3 maj – Sista dagen för inbetalning av extrabelopp under 30 000
  • 6 juni – Du får slutskattebeskedet
  • 10 juni – Skatteverket betalar ut skattepengar
  • 15 juni – Skatteverket skickar ut beslut om fastighetstaxering
  • 30 juni – Skatteverket skickar ut beslut om fastighetstaxering
  • 8 augusti – Du får slutskattebeskedet
  • 12 september – Skatteverket informerar Fastighetsdeklaration
  • 25 september – Skatteverket informerar Fastighetsdeklaration
  • 1 november – Sista dagen att skicka in Fastighetsdeklaration
  • 14 november – Sista dagen att betala in kvarskatt
  • 5 december – Du får slutskattebeskedet

Avlidna personer

När vi mister en av våra anhöriga sker det många förändringar på en gång. De efterlevande har nu helt plötslig väldigt mycket att ta tag i och många myndigheter att ha kontakt med. Det finns något som kallas bouppteckning, som är som en förteckning över dödsboet. Skatteverket informerar genom att skicka ut ett brev senast tre veckor efter det inträffade dödsfallet. Den ansvarige ska skicka in den gjorda bouppteckningen till Skatteverket senast fyra månader senare.

Anstånd

Finns det anledningar till varför man inte kan göra detta inom fyra månader så är det möjligt att få anstånd. För mer information om hur du gör en bouppteckning kan du vända dig till Skatteupplysningen på telefon genom att ringa 0771-567 567 eller vända dig till en jurist inom familjejuridik. Skatteupplysningens telefontid är måndag till fredag 8 – 13.

Bra att veta för företag – friskvård och friskvårdsbidrag

Friskvård är samlingsnamnet för olika aktiviteter och hälsobehandlingar som främjar hälsa och trivsel i arbetet. Den räknas till gruppen personalvårdsförmån och kan vara till exempel olika former av motion, massage eller mindre förfriskningar som kaffe eller frukt på jobbet. Dessa räknas som skattefria för arbetsgivaren. Friskvårdsbidraget får vara högst 5000 kr per år.

Detta gäller för friskvårdsbidraget:
  • Det är inte lagstadgat att alla har rätt till ett. Här är det arbetsgivaren som bestämmer om de själva vill erbjuda det.
  • Arbetsgivaren får faktiskt själv bestämma hur friskvårdsbidraget ska erbjudas, men ska såklart följa den praxis och lagstiftning som finns. Samma villkor gäller dock för alla anställda på företaget.
  • Friskvårdsbidraget gäller till enklare aktiviteter med inslag av motion eller för behandling som är avstressande eller motverkar ömhet och stelhet. Det går också att använda det till kostrådgivning och rådgivning i samband med rökavvänjning.
  • Du får inte använda friskvårdsbidraget för att hyra eller köpa utrustning.
  • Friskvårdsbidraget gäller inte heller för medlemsavgifter, teorikurser, diplom, hälsovård, sjukvård eller skönhetsvård.
  • Det ska vara av mindre värde. Maximalt 5 000 kronor per år.
  • För aktiviteter utan inslag av motion, till exempel massage, får aktiviteten kosta maximalt 1 000 kronor per tillfälle för att vara av mindre värde och skattefritt.

Byta efternamn

Visste du att du även kan byta efternamnet, skaffa personbevis och fixa id kort med hjälp av Skatteverkets tjänster? 2017 kom det en ny lag som innebar att man nu kunde byta förnamn fler än en gång, samt gjorde efternamnsbyten enklare. Faktiskt så toppar Sverige listan över antalet invånare som byter namn mest av alla länder i hela världen. Antalet personer som byter namn i Sverige ligger på i genomsnitt över 10 000 årligen.

Skaffa personbevis och fixa id-kort

Ibland kan du också behöva ett personbevis. Exempelvis när du ska öppna ett bankkonto, flytta utomlands eller helt enkelt behöver styrka dina personuppgifter. I personbeviset står din adress, ditt civilstånd, ditt personnummer med mera. Behöver du ett id kort? Det är faktiskt en av Skatteverkets uppgifter att utfärda dessa. Men tyvärr kan du inte resa med det, utan används bara i Sverige för att identifiera din ålder.

Rot avdrag – vad är det?

Har det någon gång varit aktuellt med renovering eller underhållsarbete i småhus, bostadsrätt eller ägarlägenhet för dig? Då har du nog stött på begreppet rotavdrag. Rotavdraget är en resurs för att få både människor i arbete samt göra det billigare för vanligt folk att göra vissa reparationsarbeten. Subventionen är en förkortning för renovering, ombyggnad och tillbyggnad. I praktiken innebär det att företaget du anlitar för att utföra ditt projekt får dra 30 % på arbetskostnaden. Men även här måste du ta hänsyn till flera regler:

Dessa aktiviteter räknas för rotavdraget
  • Slipa och byta golv, tak och väggmaterial
  • Sätta kakel och klinker
  • Byta och reparera köksluckor, dörrar, dörrlås, dörrhandtag och fönsterbleck
  • Fasader, hängrännor och takpannor
  • Reparera och underhålla entrétrappor, balkonger och altaner
  • Sanera asbest och radon i samband med byggarbete
  • Reparera på grund av skadedjur
  • Montera och montera ner byggnadsställningar i samband med rotarbete

Har du sålt aktier, obligationer eller andra värdepapper? Då ska du göra detta

Det första du bör göra är att beställa en K4 blankett. Det är en bilaga som du ska skicka med inkomstdeklarationen. Det kan du enkelt göra genom att logga in på Mina Sidor och söka efter blanketten under e-tjänster. Varför ska du göra detta? Alla som sålt aktier, obligationer eller andra värdepapper är skyldiga att redovisa sin försäljning.

Vad du gör med blanketten

Blanketten ska fyllas i och bifogas till din deklaration. I vissa fall är dina försäljningar redan förtryckta på inkomstdeklarationen tack vare att din fondförvaltare rapporterar in själv dessa uppgifter till Skatteverkets system.

Studiemedel och Skatteverket

Visste du att du ibland kan få avdrag för ditt studiemedelslån från Centrala Studiestödsnämnden? Det är ytterst ovanligt, men du får faktiskt dra av räntan som du betalar vid återkrav. Detta händer bara om CSN kräver tillbaka studiestöd som du har fått men inte haft rätt till egentligen.

Självservice med Mina Sidor

Under Mina sidor kan du se ditt skattekonto. Här har du all historik över hur mycket skatt du har betalat, hur mycket du har fått tillbaka och hur mycket har kvar att betala tillbaka (också kallat restskatt). Där ser du även om du har pengar på väg och kan ändra dina uppgifter så som kontaktuppgifter och bankkonto.

Om du föredrar möte

I Mina sidor går det också utmärkt att boka tid för ett personligt möte vid något av Skatteverkets 123 servicekontor runt om i landet. För kontakt med kundtjänst bör du ringa Skatteupplysningens telefon på 0771-567 567.

Stor myndighet med många arbetstillfällen

Skatteverket är en väldigt stor myndighet. Den har ungefär 10 500 anställda. Är du intresserad av att söka jobb hos dem? Gå bara in på fliken om oss på hemsidan skatteverket .se så hittar du deras öppna positioner under lediga jobb där.